Hoe krijg ik die fruitvliegjes weg?

Krijg die beesten m'n kamer niet uit, zijn er trucjes voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Het beste antwoord

Hieronder een paar verschillende tips uit de bron.

Om te voorkomen dat ze weer komen: alle vers afval [ dus groente, vlees, fruit, echt ALLES ] PER DAG weggooien...

Geen rijp fruit laten liggen, doe het in de koelkast, behalve bananen, een paar per keer kopen niet teveel ze rijpen te snel.

Tips uit de bron:
Ik kwam er vorig jaar zomer eigenlijk toevallig achter. Al een paar weken had ik last van fruitvliegjes in de keuken. Wat ik ook deed (poetsen, fruit in de koelkast bewaren), niets hielp. Op een avond had ik voor een recept wat verse basilicum uit de tuin geplukt en de restjes in een bakje op het aanrecht laten staan. De volgende ochtend waren de fruitvliegjes verdwenen. Ik zet nu in de zomer standaard wat verse blaadjes basilicum in de keuken en er is geen fruitvliegje meer te bekennen! Dit is niet mijn tip maar heb ik uit een blad gehaald.
- vissen

Als je last hebt van fruitvliegjes zet je gewoon een kopje met een scheutje azijn neer met daarin een paar druppels afwasmiddel. Werkt binnen enkele uren.
- wendy

Deze tip komt van iemand uit de Horeca (zij gebruikt het bij de bar in de zomer). Vul een glaasje voor de helft met appelsap en de andere helft met azijn. Klein scheutje afwasmiddel erbij en je kunt er bijna bij blijven staan om de eerste fruitvliegjes te zien sneuvelen.
- Deerntje

Wat detol mengen met water, een doekje erin leggen en je keukenmuren daarmee lappen. Het ruikt lekker en de vliegjes zijn er niet meer.
- Nora

http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=diverse&label=Fruitvliegjes

Toegevoegd na 42 minuten:
Vergat ik nog: als je huisdieren hebt [ hond en/of kat ] dan niet te lang te oud voer laten staan, natte brokjes uit blik, daar gaan ze ook op/in zitten... zet liever harde brokken neer voor tussendoor dag en nacht... [en dan dus nog beter op het water voor 't huisdier letten].
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Zorg ook dat je Senseo-lekbakje schoon is. Daar komen ze ook op af. Doe na schoonmaken een druppeltje afwasmiddel erin, dan is dat ook geen bron van ellende meer.
Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is dat dus de oorzaak..., want ze weg krijgen kan een probleem zijn, maar ze niet meer binnen krijgen is ook heel belangrijk! :)) Weet niet of je een aardappelbak hebt? één rot plekje op een aardappel en je hebt weer een oorzaak, heb dit zelf van de week gehad, je moet gewoon goed blijven opletten en vooral met dit warme weer.....
Trouwens als je een plek met veel vliegjes heb [aardappelbak] dan in z'n geheel naar buiten, een vuilniszak mee en alles erin mikken... dan heb je de minste kans dat ze ontsnappen en dus weer in huis blijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, je moet op alle fronten met vers opletten ook vlees, nou ja gewoon met voedsel, alle afval inpakken en z.s.m. weg mikken in de container, als dat kan. Het risico zo klein mogelijk maken, dat is het. Een gekke tip misschien, ik heb wel eens voedsel-afval dat ik niet kon weggooien... IN DE KOELKAST bewaard... klinkt raar, maar was de beste oplossing op dat moment, uiteraard wel een paar keer in plastic verpakt :))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afval weggooien doe ik normaal minimaal eens per week, maar in de zomer met die warmte echt elke dag, dus morgenochtend/ middag van vanavond [hoewel, morgen niet, is zondag] en dat klinkt misschien overdreven, maar het is een kwestie van gewenning... en als het goed is het voorkomen van ..... bijvoorbeeld fruitvliegjes. ;))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang ze de gistcellen vinden waar ze zich met voeden zullen ze blijven komen hoeveel vergif je ook spuit. Hygiëne is het belangrijkste
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies: alles schoonmaken en schoonhouden dat is het belangrijkste.

Andere antwoorden (2)

Zet een bekertje wijnazijn met wat zeep erin neer, daar zullen ze in verdrinken, hetzelfde kun je doen met ammonia, meer tips in de link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fruitvliegjes leven van gistcellen, gistcellen leven van suikers. Vermijd dat er suikers, waar gistcellen zich in kunnen vermeerderen, in je leefruimte bevinden en je gaat geen fruitvliegjes hebben, Dus in de eerste plaatst vermijden door aangepaste hygiëne en als ze er toch zijn de middelen gebruiken die mijn voorgangers hebben opgenoemd,
De suikers kunnen in veel zaken zitten, fruit, etensresten, openstaande drank en wijn maar ook rottende planten. De gistvorming gebeurt alleen maar in een vochtige omgeving, zoals in rottend fruit. Ze komen bv niet naar een pot suiker. Weel als er vocht in de suiker terecht komt
Ga eerst op zoek waar ze de gistcellen vinden
Robby BB